Live-stream / I scream

Nykyteknologialla suorien nettilähetysten toteuttaminen on sangen yksinkertaista. Niinpä tartuin Kuopion kansallisten kohdalla toimeen ja lähdin kokeilemaan, miten homma onnistuu pienin kustannuksin ja vähällä työllä. Tavoitteena oli saada liikkuvaa kuvaa suorana nettiin ilman suuria työ- tai talouspanostuksia asiaan.

Kamera kuvaa kenttää

Alkuvalmistelut ja tarvittava tekniikka

Streamauspalvelu: Yksinkertaisimmillaan Live-streamin saa pystyyn Facebookiin tai Instagramiin suoraan matkapuhelimella. Jos tavoite on streamata koko päivä keskeytyksettä, silloin joku muu alusta voi kuitenkin olla parempi.

Youtube on tietysti suurin ja kaunein, mutta matkapuhelimella striimaaminen onnistuu vain, jos tilillä on yli 1000 seuraajaa, mutta tietokoneella pääsee liikkeelle heti seuraajamääristä välittämättä. Liiton käyttämä Solid Sport tarjoaa mahdollisuuden maksullisiin streameihin, samoin kuin etenkin eSportsin suosima Twitch.

Oma valintani osui tässä kohtaa Youtubeen sillä 1) streamin saa käyntiin pelkällä selaimella, 2) stream tallentuu automaattisesti, 3) streamin maksimikesto on 12h, joka riittää lähes koko kisapäiväksi ja 4) tällä hetkellä en näe maksullisuutta kannattavana ominaisuutena.

Youtuben Live-streamia varten tarvitset:

  1. Kameran, joka yhdistyy tietokoneeseen
  2. Tietokoneen ja sopivan ohjelmiston
  3. Riittävän nopean nettiyhteyden

Kamera: aluksi aioin hyödyntää jo omistamiani suurta DSLR-kameraa (Nikon D5100) tai GoProta (Hero 4 silver). Kumpikaan ei suoraan tue webcam-toimintaa, mutta molemmista saa kyllä kuvan siirrettyä tietokoneelle lähes HD-tasoisena. Nikonissa kuitenkin kuvaan tulee väkisin etsin ja GoPron osalta vastaan tuli virransyöttö – tavoitteena oli kuitenkin streamata koko päivä ilman, että kameran kanssa tarvitsisi koko ajan pelata.

Lopulta päädyin siihen, että hain Gigantista Logitechin Stream Camin, joka ottaa virtansa suoraan tietokoneen USB-väylästä ja tuottaa vähintään riittävän laadukasta kuvaa. Valitettavasti streamaukseen suunniteltu kamera jumittui useamman kerran päivän aikana ja vain uudelleenkäynnistys (USB-liitin irti ja takaisin) auttoi. En osaa sanoa, johtuuko tämä kamerasta itsestään (rauta/firmware) vai onko kyse Windowsin ajurista. Pikagooglauksella jäätymisongelmia on Windows 10:n kanssa ollut varsin usein.

Tietokone ja ohjelmisto: riippuen streamausalustasta, jota aikoo käyttää, streamin lähetys tapahtuu joko suoraan selaimella tai erillisen ohjelman välityksellä. Maksullisten tuotteiden lisäksi tarjolla on ilmainen OBS Studio. Sen peruskäyttö on yksinkertaista, mutta säätövaraa ja ominaisuuksia riittää kyllä ammattimaiseen tuotantoon saakka.

Tietokoneena käytin samalla kisan pyörittämiseen käyttämääni läppäriä. Testatessa suorituskyky riitti hyvin, mutta käytännössä pelipäivän aikana läppärin suorituskyky osoittautui selaimella streamatessa pullonkaulaksi.

Nettiyhteys: 1080p kuva vaatii nopeutta ylöspäin vaajaat 10 Mbps. Itselläni oli käytössä 4G modeemi DNA:n liittymällä, joka tarjosi kokeillessa hyvällä kuuluvuudella n. 20 Mbps. Streami nyki päivän aikana jonkin verran, mutta olettaisin syynä olleen läppärin suorituskyvyn – toki hetkittäiset hidastelut mobiilinetillä ovat aina mahdollisia. Puhelimella jaetun netin rajat saattavat tulla vastaan puhelimen suorituskyvyn osalta, joten erillinen modeemi/WLAN-tukiasema lienee suositeltava.

1. päivä

Kamera pöydän viereen pystyyn, USB-kaapeli tietokoneeseen kiinni ja kameran suuntaus oikealle kentälle.

Lauantain streamasin suoraan selaimella Youtubeen. Kameran ja kuvan asetuksia ei tällöin pääse säätämään juuri ollenkaan, joten streami lähti liikkeelle täytenä 1080p HD:nä. Pääsääntönä kuva on katseltavaa, vaikka nykimistä esiintyykin. Ääni on lyhyesti sanottuna huono.

Iltapäivällä noin kuuden tunnin jälkeen kamera leipoi ensimmäisen kerran kiinni. Tämän havaitsemiseen meni oma aikansa, jonka jälkeen lopetin streamin (jotta se tallentuisi) ja aloitin uuden. Toinen osa ehti pyöriä vain 24 minuuttia ennen uutta jumitusta. Tätä en huomannut ollenkaan pariin tuntiin, joten loppuilta jäi täysin tallentumatta. Illan lopussa myös selain (Firefox) alkoi viedä läppäriltä kaiken prosessoriajan, ja se oli pakko tappaa Resurssienhallinnan kautta.

2. päivä

Edellispäivästä viisastuneena päätin toteuttaa toisen päivän OBS Studion kautta. Käytännössä Youtubesta käynnistetään Live-stream, jonka avain kopioidaan OBS:n lähetysasetuksiin. Lisäksi käytettävissä on monipuolisesti kuvan laatuun ja käytettävään bittimäärään liittyviä asetuksia. Päätin tyytyä 720p laatuun, jotta videon koodaus varmasti onnistuisi kisan pyörityksen taustalla. Hyvä bonus on se, että OBS Studio osaa käyttää videon koodaukseen näytönohjainta, jolloin prosessoritehoja säästyy muuhun käyttöön.

Sitten OBS:ssä valitaan kuvalähde ja asetellaan se ruudulle. Ja sitten vain lähetys käyntiin! Striimi olisi mahdollista tallentaa myös omalle kovalevylle (jopa korkeammalla laadulla kuin nettiin lähetetään), mutta jätin tämän mahdollisuuden käyttämättä osin siksi, että pelkäsin levyni täyttyvän, osin edellispäivän suorituskykyongelmien pelossa).

Hyvältä näytti, mutta parin tunnin päästä sain tekstarin, että ääntä ei kuulu! No, opin sen, että myös äänilähde on asetettava erikseen. Näin lähti äänikin pelittämään.

Valitettavasti edellistä päivää vaivanneet kameran kaatumiset jatkuivat. OBS:n kanssa riitti kameran uudelleenkäynnistys, koko streamia ei tarvinnut katkaista. Osasin myös tarkkailla streamin kuntoa hieman tiiviimpään tahtiin, jolloin katkot eivät jääneet niin pitkiksi. Toki kisaa johtaessa moni muukin asia vaatii huomiota, joten jäätynyttä ruutua oli valitettavasti hetkittäin tarjolla.

Mitä tästä opin eli seuraavalla kerralla

  1. Kameran jäätymisiin ratkaisu? Ankaraa googlausta, josko näihin löytyisi netin syövereistä jotain ratkaisuja
  2. Aloitan suoraan OBS:llä ja 720p. Selaimella streamaus on yksinkertaista, mutta näköjään vaatii liikaa resursseja. Liekö Firefox vielä lisäksi vuotanut muistia, tai mikä lie koneen laittanut lopulta polvilleen.
  3. 4G toimi riittävän hyvin, toki sen toiminta riippuu sijainnista, talon rakenteista jne…
  4. Paikallinen tallennus. Riittävästi levytilaa, niin pelit jäävät talteen nettiyhteysongelmien yms. varalta. Ne voi tarvittaessa ladata uusiksi myöhemmin.
  5. Ääni. Erillinen suuntaava mikrofoni voisi helpottaa kakofoniaa. Osan melusta voisi ehkä saada blokattua suodattimilla, mutta aina parempi, jos se hoituisi suoraan mikrofonilla. Toinen tapa olisi hoitaa kisan johto ja streamaus eri läppäreillä, jolloin kameran ja mikrofonin saisi sijoitettua parempaan paikkaan.

Viikonlopun aikana streameja katsoi yhteensä 229 uniikkia katsojaa, vaikka linkkiä jaettiin vain Tournamentsoftwaressa ja Savon Sulan kanavissa Facebookissa ja Instagrammissa. Suuremmalla tiedotuksella katsojia olisi varmasti ollut enemmänkin.

Streamin pystytys ei sinänsä vaadi suurta työtä, varsinkin nyt kun välineet ovat valmiina ja toimintatavat jo tuttuja. Jatketaan harjoituksia!

Tallenteet Apacs Kuopion kansallisista 2021 löydät tästä: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEfPy_GBnoYWvaLf3oSqXKHVhr2wMPN6i

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.